Wednesday, June 29, 2011

Bang Bang Bommmm!

Hentahlah sama ada dah tade idea atau terlebih idea dowang ni. Aritu aku dok layan satu program menyakat owang ni kat TV3. Selama ni aku bole terima la segala sakatan dowang ni kt mangsa2 yang kena sakat tu..tapi kali ni aku rasa sakatan dowang ni agak melampau. Elemen yang mereka mainkan adalah elemen masuk meminang..yang kita tau itu adalah budaya masyarakat melayu yang dianggap manis dan tertib untuk meminang anak dara orang.Yela macam2 style nak pinang anak orang kan...ada tu...jumpa je pompuan tu.."Do u want to be my wife?" dan pompuan akan menjerit..."yes i do!" sambil lelaki melutut dan menyarungkan cincin...padahal mak bapak kat umah tak tau ape kan...so itu kalu gune budaya barat atau luar. Tapi budaya kita adalah dengan menghantar wakil dan meminta izin pada keluarga dan tuan punya badan itu sendiri. Ahhh kan nampak tertib dan manis..mana sume pihak tahu. Tapi idea dari penerbit program BBB ni plak memalukan masyarakat melayu dengan memainkan elemen pertunangan itu..tak ke bodoh dan bangang namenyer? bawak satu gerombolan dengan barang semua dirumah keluarga perempuan lepas cakap serpraissssss bang bang kebabommm..anda tertipu! amboiii senangnyer idup kowang yer. kelakar ke tu? itu memalukan namenye.
Walau pihak perempuan bole terima ke atau tidak..tapi penonton seluruh negara tak bole beb! kalau lah benda tu terjadi pada seorang perempuan yang memang lurus bendul la..dan dia menerima keputusan keluarga..pastu kowang kate oppss sori memain jek..apa rasa? mesti pompuan tu rasa sampai hati mempermainkan dihadapan orang ramai..macam dia tak layak untuk bertunang dengan betul sampai dipermainkan begitu...agak2 pompuan tu bunuh diri tak pas tu? hmm ni la sekarang generasi yang kekadang terlebih pandai. lenkali bila nak buat tu cuba check apa hasilnya pada orang ramai dan juga tuan badan.Bukan main bedal jek bedul!




ps: cuba lepas ni buat lawak nikah plak..panggil pak imam sume..pastu sepraisssss king kong tu kuar...bang bang bommm!!! hah memang kena bom la nko!

No comments:

Post a Comment